Svarbiausi sėkmingo prekės ženklo bruožai

Publikavimo data: 2014-05-06 Svarbiausi sėkmingo prekės ženklo bruožai Kai kuriuos prekės ženklus atpažįstame išgirdę kelis muzikinius taktus ar žvilgtelėję į grafinį ir spalvinį žaismą, išspausdintą ant pakuotės. Per kelias sekundes atpažįstame gamintoją, todėl mums nereikia papildomai sakyti, kad ši įmonė atsakinga už stipriuosius gėrimus, šokolado gamybą ar buities prekių kūrimą – visas asociacijas sukelia prekės ženklas. Iš tiesų kuo daugiau asociacijų mums kyla, tuo stipresnį ženklą prieš save matome.

Kas yra prekės ženklas ir kokios jo funkcijos?

Lietuvos Respublikos Prekių ženklų įstatyme prekių ženklas apibrėžiamas kaip bet koks žymuo, kurio pagrindinė paskirtis yra atskirti vieno asmens prekes arba paslaugas nuo kito asmens prekių arba paslaugų ir kurį galima pavaizduoti grafiškai. Paprasčiau tariant, pagrindinis prekės ženklo tikslas yra identifikuoti konkrečios įmonės prekes ir paslaugas ir atskirti jas nuo konkurentų siūlomų gaminių. Šis ženklas turi pasiekti klientų sąmonę ir priversti juos patikėti, kad siūloma prekė pasižymi kur kas geresnėmis savybėmis nei konkurentų produktai.

Kalbant apie prekės ženklo funkcijas, reikėtų atskirai išskirti naudą, kurią ženklas suteikia vartotojui, ir naudą, kuria džiaugiasi jį sukūrusi įmonė. Vartotojui žinomi prekės ženklai palengvina prekių atranką, sumažina riziką ieškant kokybiško produkto. Be to, pirkdami žinomų ir vertinamų gamintojų gaminius, vartotojai jaučia psichologinį pasitenkinimą. Tuo tarpu įmonėms svarbiausia, kad prekės ženklas skatintų pardavimą, t. y., kad jų siūlomas ženklas ir konkretus gaminys būtų pripažinti rinkoje. Žinomas prekės ženklas palengvina ir naujų prekių įvedimą į rinką bei sustiprina pirkėjų lojalumą. Be to, visuomenėje pripažintas prekės ženklas suteikia prekei papildomos vertės ir sukuria finansinę naudą.

 

Sėkmingo prekės ženklo bruožai

Originalus prekės ženklas padės jums tapti atpažįstamais ir išskirs jus iš konkurentų minios, todėl sėkmingas ženklas turi sietis su konkrečia įmone ir asocijuotis su tos įmonės kultūra bei vertybėmis, orientuotis į pirkėjo pomėgius ir lūkesčius. Vartotojų pripažinimas ir palankus vertinimas leis efektyviau įgyvendinti įmonės rinkodaros strategiją, lengviau ir greičiau įveikti krizių problemas, naujovių įvedimo sunkumus.

Jei norite džiaugtis sėkmingu prekės ženklu, turėsite investuoti į tai daug laiko ir kantrybės. Prekės ženklas privalo būti paprastas, greitai įsimenamas, nuoširdus ir žadantis tai, ką iš tiesų klientas gaus. Iš tiesų, geriau žadėti mažiau, o duoti daugiau, kadangi taip įrodysite, kad jūsų įmonė stengiasi atitikti vartotojų poreikius. Žinoma, kuriant prekės ženklą, reikia įvertinti visas galimas perspektyvas.

Juslių sužadinimas. Rinkodaros specialistai tvirtina, kad didžiausios sėkmės sulaukia tie ženklai, kuriuose įtraukiamos visos žmogaus juslės: rega, klausa, uoslė, skonis ir lytėjimas. Be abejo, persistengti nederėtų, kadangi kai kurioms prekėms visų šių jutimų panaudoti paprasčiausiai negalėsite (juk automobilio ar skalbimo mašinos paragauti negalime). Jei negalite panaudoti visų jutimų, skirkite daugiau dėmesio tiems, kurie iš tiesų siejasi su siūloma preke, pvz., siūlydami azijietišką maistą, leiskite klientams mėgautis azijietiška muzika, o parduotuvės ar restorano sienas papuoškite azijietiškais meno kūriniais. Nepamirškite, kuo daugiau kliento juslių bus sužadinta, tuo didesnis prisiminimas vartotojui išliks.

Visumos išryškinimas. Perkant konkretų gaminį ar naudojantis įmonės siūloma paslauga, klientas daug dėmesio skiria ir maloniam aptarnavimui, prekės pateikimui bei visai bendrai atmosferai. Iš tiesų klientui svarbu viskas, kas sukuria patrauklią visumą, pvz., nusprendę papietauti, mes rinksimės kavinę, kurioje bus maloniai aptarnaujama, skambės jauki muzika, o mūsų uoslę džiugins malonus kvapas. Jei kavinėje jausimės laimingi, rekomenduosime ją draugams ir sugrįšime čia kitą kartą. Be to, galėdami rinktis iš kelių kavinių kitame mieste, eisime į jau pamėgtą vietą, kadangi būsime tikri, kad konkretus prekės ženklas užtikrins tą patį aptarnavimą ir tą patį siūlomų produktų asortimentą.

Nuoseklumo laikymasis. Kad prekės ženklas išliktų stiprus ilgai, privalote atrasti tinkamą balansą tarp ilgalaikių sprendimų ir elementarių rinkos pokyčių. Stiprus prekės ženklas privalo prisitaikyti prie nuolat besikeičiančios rinkos ir vartotojų poreikių, tačiau išsaugoti savo nuoseklumą – skirtingų reklamos kampanijų metu vartotojams turi būti siunčiama ta pati žinutė, priešingu atveju vartotoją klaidinsite, todėl jei vienoje reklamoje sakote, kad ši rankinė tinka visiems gyvenimo atvejams, o kitoje – kad tai vakarinis aksesuaras, greičiausiai savo pirkėją prarasite.

Kainodaros parinkimas. Galvodami apie prekės pardavimą, privalote išlaikyti balansą tarp siūlomo produkto kokybės ir jo pardavimo kainos. Daugelis pardavėjų nesuvokia, kad kaina daro milžinišką įtaką vartotojo suvokimui. Kokybiška prekė negali būti parduodama pigiai, kadangi vartotojas nepatikės siūlomo produkto efektyvumu, tačiau brangi prekė gali būti neįperkama, todėl vartotojas pasirinks jūsų konkurentus.

Auditorijos parinkimas. Prekės ženklas privalo būti orientuotas į konkrečią auditoriją. Jei produktas skirtas jaunimui, jis turi išsiskirti savo energija, spalvomis ir patraukliu dizainu. Jei prekė siūloma garbingo amžiaus pirkėjams, ji turi atitikti visus jų lūkesčius. Prekės vaikams turi žavėti ne tik vaikus, bet ir vyresniuosius, kadangi vaikai yra stimulas įsigyti vieną ar kitą produktą, tačiau galutinį sprendimą priima tėvai.

Skirtingų rinkodaros kanalų panaudojimas. Visi rinkodaros kanalai yra skirtingi, todėl jais siekiama skirtingų tikslų. Tradicinė reklama siekia pritraukti potencialius klientus, padidinti vartotojų skaičių ir pristatyti naują produktą. Įvairių organizacijų rėmimas gali padėti įgyti tam tikrą veidą rinkoje, pritraukti konkrečios rinkos dėmesį. Originalaus dizaino internetinė reklama padidins jaunųjų pirkėjų dėmesį ir t. t.

Reguliarūs audito darbai. Jei norite džiaugtis sėkmingu prekės ženklu, privalote atlikti reguliarų prekės ženklo auditą ir įvertinti esamą ženklą įvairiais aspektais, pvz., gauti išsamią informaciją apie ženklo poziciją rinkoje, konkurentų pranašumus, prekės ženklo reikšmę vartotojams ir t. t. Nepamirškite, kad auditas suteiks naudos tik tuo atveju, jei bus atliekamas reguliariai – rinkos situacijos stebėjimas leis jums užtikrinti ilgalaikes aukštas prekės ženklo pozicijas ir suplanuoti tolimesnę verslo vykdymo planą, užtikrinantį komercinę sėkmę.

Prekės ženklo brandinimas. Nepamirškite, kad prekės ženklo identitetas turi būti kuriamas atsakingai ir ilgai. Kurdami sėkmingą prekės ženklą, turėtumėte siekti ilgalaikės naudos ir stengtis išlaikyti tvirtą prekės ženklo poziciją rinkoje. Daugelis įmonių, pradėję džiaugtis padidėjusiu žinomumu, nusprendžia nutraukti investicijas, skirtas reklamai, ir skaudžiai pralošia, kadangi norint sukurti gerą, įsimenamą ir komerciškai sėkmingą prekės ženklą, būtina nuolatos juo rūpintis ir į jį investuoti.

 

Situacija Lietuvoje

Nors prekės ženklų Lietuvoje daug, vis dėlto didžiajai daliai mūsų šalies įmonių trūksta planingos ir kryptingos strategijos, reguliarių rinkos tyrimų ir gebėjimo savo veiklą kreipti tinkama linkme. Lietuvoje beveik visos rinkodaros strategijos būna paremtos aukštesnes pareigas užimančių darbuotojų ir įmonių vadovų nuojauta, tačiau to nepakanka. Šiandien jaučiamas itin didelis unikalesnių verslo modelių trūkumas, be to, lietuviškas verslas negali pasigirti ir įdomesniais rinkodaros sprendimais.

Šiuo metu įmonės, pajutusios sumažėjusį vartotojų dėmesį, siūlo įvairias akcijas ir nuolaidas, tačiau tokia strategija iškreipia prekės ženklo įvaizdį. Norint didžiuotis stipriu prekės ženklu, būtina laikytis visų sėkmingo prekės ženklo bruožų. Žinoma, teoriją pritaikyti praktikoje yra sunkus uždavinys, be to, jei skirsite daugiau dėmesio vienam kriterijui, gali nukentėti kitas. Pateikti rinkai tobulą pasiūlymą yra daug darbo ir kantrybės reikalaujantis iššūkis, tačiau, kad ir kas benutiktų, nepamirškite, kad svarbiausias jūsų uždavinys – išlaikyti tvirtus principus ir vertybes, kuriomis yra paremtas konkretus prekės ženklas.

Patalpinta rubrikoje(-ose): Marketingo paslaugos